HOFNER 185/ARTIST BASS
nr 1797
rok 1967
Krótkoskalowy (30"), hofnerowski bas 185 z oferty Selmera (angielskiego dystrybutora firmy) z tradycyjnie lakierowanym korpusem, z klonową szyjką z otwartymi maszynkami na oklejonej z czoła czarnym celuloidem główce z przestrzennym firmowym logo i 21-progową, ożyłkowaną palisandrową podstrunnicą z podwójnymi, łączącymi jej krawędzie, „perłowymi” markerami z „szylkretową” przekładką, przykręconą czterema wkrętami do korpusu DC z drewna abachi o „eksportowym” wykończeniu Glow Red, z dwoma ceramicznymi minihumbuckerami Nova Sonic projektu Franza Pixa (dziś bardziej znanymi jako Staple) rozmieszczonymi wraz z układem regulacyjnym (2xV + 2xT + Jack, bez ślizgowych przełączników) na celuloidowym pickguardzie, z metalowym, swobodnym mostkiem o stałej kompensacji i regulowanej wysokości oraz niezależnym, sygnowanym logo firmy strunociągiem; korpusy basów przeznaczonych na rodzimy rynek pokrywano obustronnie winylem o różnych kolorach i fakturze; warto zwrócić uwagę na sprawiającą wrażenie wąskiej szyjkę o handlowej nazwie Slenda-Nek, w rzeczywistości szerokiej na 45mm na wysokości siodełka, rozszerzającej się jednak na całej swojej długości zaledwie o 5mm (dla porównania w fenderowskim J-Bassie progres ten wynosi aż 22mm, od 42mm do 64mm); zgodnie z sugestią dystrybutora dwuprzetwornikowe basy Hofnera przeznaczone na rynek brytyjski oznaczano nazwą Artist, ich wersje jednoprzetwornikowe zaś Professional, ze względu na ogromną popularność, jaką w latach '60 cieszyła się na Wyspach grupa The Shadows Hofner starał się utrzymać swoje „angielskie” instrumenty możliwie blisko tej konwencji, stąd m.in. wykończone w czerwieni korpusy o linii fenderowskiego J-Bassu czy lakierowane bezbarwnie szyjki.