foto
TEISCO NB-4/EB-200 BASS
nr 102317
rok 1967
Gitara basowa Teisco* z szyjką z nato (nyatoh), z ciekawymi maszynkami Gotoha na unikatowej główce z ozdobną metalową maskownicą i 20-progową, ożyłkowaną, palisandrową podstrunnicą z rozmieszczonymi przy jej krawędzi markerami, przykręconą 4-punktowo do utrzymanego w fenderowskim jaguarowsko-jazzmasterowskim stylu litego korpusu z nato obustronnie oklejonego brzozową sklejką o wykończeniu Sunburst, z dwoma jednocewkowymi przetwornikami ceramicznymi o prostokątnych nadbiegunnikach zawieszonymi na czarnym, metalowym pickguardzie, sterowanymi dwoma uchylnymi przełącznikami oraz prostym mostkiem/strunociągiem z regulowanym w dwóch płaszczyznach, wspólnym dla wszystkich strun siodełkiem; pod własną marką Teisco produkowała instrumenty na różnych poziomach cenowych, od prostych, nawet prymitywnych, do bardziej zaawansowanych, niestroniących od awangardowych rozwiązań designersko-technologicznych (jak chociażby gitary wieloprzetwornikowe z czterema pikapami z mnóstwem przełączników i gałek, gitary zaopatrzone w „pokładowe” wzmacniacze z głośnikami, gitarowe przetworniki dzielone (split) bliskie tym, znanym z basowych Precisionów (dziś ideę tę kontynuuje w swoich gitarach np. G&L), a także zbliżone do ówczesnych DeArmondów, płaskie single zwane dziś Gold Foil), największym zagranicznym odbiorcą tych wyrobów były Stany Zjednoczone, gdzie za pośrednictwem Westheimer Musical Inc. sprowadzane były także pod markami Teisco Del Ray czy Del Ray, trudno też dziś dokładnie określić, ile instrumentów weszło na ten rynek w systemie OEM, oznaczonych markami zleceniodawców (np. Silvertone czy Valco), reasumując stały się one tak popularne, że jeszcze do niedawna mianem Teisco potocznie zwykło się określać wszystkie japońskie gitary i basy z tamtych czasów; w tym egzemplarzu użytkownik przemalował korpus i szyjkę, wymienił także fabryczny mostek na współczesny, bardziej precyzyjny.
*Teisco - jedna z czołowych japońskich wytwórni instrumentów muzycznych założona w roku 1948 przez Atsuwo Kaneko i Doryu Matsudę produkująca od lat '60 gitary i basy, wzmacniacze, bębny, a nawet syntezatory, co ciekawe jedna z nielicznych w Japonii sygnująca swoje wyroby marką własną (drugą firmą o podobnej filozofii była Guyatone), ale też chętnie oferująca swoje moce przerobowe innym firmom, także spoza Japonii (OEM), w roku 1967 przejęta przez Kawai Gakki, dwa lata później wygaszona, aby pod koniec drugiej dekady XXI wieku powrócić pod rządami BandLab Technologies z Singapuru z ofertą efektów gitarowych.
foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto