FENDER JAGUAR
nr L30595
rok 1964
Mocno wyeksploatowany Jaguar wyprodukowany w Fullerton (CA) w ostatnich latach rządów Leo Fendera, reprezentujący legendarną grupę instrumentów zwaną L-series (od litery L poprzedzającej numer seryjny w latach 1963-65); tę oryginalną gitarę, z klonową szyjką z 22-progową, cienką, palisandrową podstrunnicą typu Veneer o radiusie 7,25" z markerami Clay (stosowanymi ze względów ekonomicznych od czasu wprowadzenia podstrunnic palisandrowych w roku 1959 do roku 1965, kiedy to zastąpiono je perloidem), przykręconą do asymetrycznego korpusu Sunburst z dwoma przetwornikami jednocewkowymi Alnico chronionymi „grzebieniowymi” ekranami, sterowanymi rozbudowanym układem korekcyjnym, wyposażono w nowego typu wibrator Floating (o konstrukcji całkowicie różnej od Synchronized Tremolo) i mostek zbliżony do gibsonowskiego Tune-O-Matica, jednak inaczej mocowany; gitary Jaguar o krótszej, 24 calowej menzurze, za to z dodanym 22 progiem, wprowadzono na rynek w roku 1962 chcąc przełamać hegemonię Tele/Stratocasterów, dołączyły one do obecnych już tam, zbliżonych stylistycznie Jazzmasterów szybko zyskując sporą grupę entuzjastów; warto tu zwrócić uwagę na literę B przy dacie odciśniętej na nasadzie szyjki - to właśnie od modelu Jaguar Fender zaczął montować w swoich gitarach szyjki o zróżnicowanej szerokości mierzonej na siodełku, oznaczjąc je odpowiednio A, B, C rzadziej D (od najwęższej do najszerszej) - litera B wskazuje więc na szerokość średnią, po latach zrezygnowano z tej „rozrzutności”, i dziś kod literowy określa wyłącznie rodzaj profilu szyjki: V, U, C lub D; w tym egzemplarzu użytkownik zastąpił fabryczny przetwornik Bridge humbuckerem Seymoura Duncana, wymienił też maszynki i progi.