GIBSON LES PAUL CUSTOM SUNBURST
nr 01230487
rok 2000
Piękny LP Custom Gibsona z mahoniową szyjką z Groverami o pokrętłach zwanych Tulip i hebanową, 22-progową podstrunnicą, wklejoną w mahoniowy korpus z wzorzystym, klonowym topem Honey Sunburst, z mostkiem Tune-O-Matic Nashville i strunociągiem Stopbar; jak przystało na model Custom, gitara jest bogato ożyłkowana, posiada prostokątne, „perłowe” markery podstrunnicy, złocony osprzęt i stosowną, „perłową” inkrustację na hebanowym czole główki zwaną Split Diamond; w tym egzemplarzu użytkownik wymienił humbuckery, a fabryczne kondensatory zastąpił „papierowymi” Jensenami; gitary Les Paul Custom w całej swojej historii korzystały z mostków Tune-O-Matic, od pierwszych, bezsprężynowych ABR-1 w latach 1953-62, poprzez ABR-1 wyposażone już w centralną sprężynę dociskającą trzpienie siodełek do korpusu, aż po zmodernizowane w roku 1975 modele Nashville; świetnie sprawdzające się do dziś mostki Tune-O-Matic skonstruował w roku 1953 Ted McCarty osadzając je po raz pierwszy w arch-topach Super 400, zaraz potem w lespaulowskich Customach, a w roku 1955 także w Standardach, poza tymi wykonaniami, w latach 1970-80, w „erze” Norlina Gibson korzystał z mostków o dłuższym zakresie regulacyjnym siodełek, zwanych Wide Travel lub Harmonica Tune-O-Matic montując je w wielu modelach z tamtych lat (z wyjątkiem Les Pauli Standard i Custom, Explorerów i Flyingów V oraz większości ES-ów), mostki Tune-O-Matic osadzano na dwóch gwintowanych trzpieniach wkręconych bezpośrednio w korpus gitary regulując wysokość ich zawieszenia płaskimi, moletowanymi nakrętkami, w modelach Nashville i Wide Travel, trzpienie regulacyjne zintegrowane z pierścieniami wkręcano już w gwintowane tuleje wprasowane w korpus (podobnie jak w przypadku strunociągów Stopbar).